S-Works Mondo test

S-Works Mondo test

 S-Works Mondo er et dæk vi for nylig virkelig har fået øjnene op for. 

I det danske vintervejr er du ofte udfordret af følgende problematik. 

1. Vælg et decideret vinterdæk der aldrig punkterer og lev med at det er utrolig dødt at køre på. Du fornemmer ikke vejen, har begrænset greb, stort set ingen komfort og det giver dig en cykeltur, hvor du virkelig kan ende med at sidde og spørge dig selv: "Er det lige cykling jeg skal dyrke om vinteren?"

Man tror det er løgn, men så stor er effekten af et dæk, hvor fokus på punkter-resistens er det der fylder det hele. 

2. Vælg et dæk, hvor du får vejgreb, komfort og road feel. Her er udfordringerne ikke køreglæden, men derimod punkteringerne. De står i kø på de danske vinterveje og efter ret få situationer, hvor du selv eller din gruppe står stille i ca 10 minutter, mens du fixer en punktering er du klar til at stille dig selv spørgsmålet: 

"SKAL JEG VIRKELIG VÆLGE MELLEM PEST ELLER KOLERA?"

Med S-Works Mondo synes vi at det hidtil bedste kompromis mellem køreglæde og punkter-resistens er opnået. 

Vi fører dækkene i 28, 32 og 35 mm bredde. I denne test har vi haft 28 og 35 mm dækkene på vores Cervelo Aspero. 

28 mm versionen er blevet monteret op på en 50 mm Drive 50D carbonfælg med 22 mm indvendig bredde og 35 mm versionen er blevet monteret op på vores Reserve 32 mm gravelhjulsæt med 24 mm indvendig bredde. 

Montering

Monteringen af dækkene er sådan set helt ok. Det er ikke verdens nemmeste dæk at montere, men de sidder solidt og popper rimelig nemt på fælgen. Vi kører Tubeless på begge sæt dæk i denne test. 

Der findes dæk der er nemmere at montere, men det er på ingen måde vanskeligt eller uoverskueligt at få dem på. Dækket føles rigtig blødt at arbejde med i hånden. 

Køreoplevelsen på 28 mm

28 mm versionen er den første vi tester. Vægten er 310 gram pr dæk. Til sammenligning vejer et GP 5000 STR 235 gram. Her ER der en mærkbar forskel på vægten. Om det betyder noget for dig afhænger af dine behov. 

Vi har brugt dækket til træning og kørt ture mellem 30 og 110 km med det. 

Det første du bemærker er dækkets road feel. Der er virkelig god kontakt til vejen og du mærker underlagets beskaffenhed ret tydeligt. Men IKKE på en dårlig måde. Det er en fornemmelse vi kender fra et sommerdæk i høj kvalitet og det er virkelig en lækker oplevelse. 

Der er masser af greb i dækket og sving i høj hastighed føles sikre og forudsigelige. Især nu hvor vi ofte kører på våde veje er det fedt at mærke, at dækket har super godt greb i vådt føre. 

I accellerationer vil det aldrig være lige så hurtigt som et sommerdæk, men det føles friskt og punchy. Når du træder til, så sker der noget og den bedste sammenligning vi kan give lyder sådan her: Det opleves som om du kører med sommerdæk om vinteren. 

Køreoplevelsen på 35 mm

Vi monterer 35 mm versionen på vores gravelhjulsæt. her passer den indvendige bredde noget bedre og vi forestiller os at mange vil bruge et 35 mm dæk på deres gravelcykel. Ihvertfald var det det som Indehaver Michael Fogh valgte, da han kørte 160 km udgaven af Strade Bianche.

Dækket vejer ca 360 gram pr stk.  

Dette dæk føles både anderledes og ens på samme tid.

Det gode road feel er intakt. Ingen tvivl om dette. Du føler vejen klart og tydeligt, men der er ret mange muligheder i et 35 mm dæk. Jeres tester vejer ca 76 kilo og bliver anbefalet af pumpe det op til 3,4 bar for minimal rullemodstand. 

Det fungerer virkelig fint, men jeg skal køre Paris-Roubaix med dækket og har derfor en anden plan med dækkene. 

Jeg vil sænke dæktrykket for at skabe komfort over brostenene og så acceptere den højere rullemodstand. Det kan man uden problemer med et 35 mm dæk, da luftkammeret er så stort, at der er masser plads til at håndtere ujævnheder. 

Jeg sænker til omkring 2,8 bar og oplever nu et dæk med MASSER af komfort. Jeg kan bevidst vælge ujævne områder, brosten, skovstier mm. Dækket suser over bumpene uden at beklage sig og det føles super godt. 

Når du sætter landevejsdæk på din gravelcykel får du en fornemmelse af cyklen som er ret anderledes. Her med vores Cervelo Aspero vågner cyklen virkelig op. Accelerationen er meget hurtigere, den ruller markant bedre på god asfalt og i det hele taget liver den bare voldsomt op. 

Konklusion

Efter at have rullet nogle hundrede kilometer på S-Works Mondo er vi klar med en konklusion. Det er et absolut top-dæk der på alle måder leverer det som mange danskere hungrer efter: En virkelig god køreoplevelse kombineret med punkter-resistens. På intet tidspunkt er der opstået ridser, huller, cuts eller noget under vores ture. Vil det punktere mere end et Pirelli Cinturato Velo TR? ja det tror vi, men køreoplevelsen er markant bedre og virkelig svær at undvære når du først prøver hvor godt det kan føles. 

Køb dækket: 

Dækkene kan købes her på websitet: Klik på linket for at se vores udvalg

 

Læs næste

FACTOR LS 100 km test.
Cervelo Aspero - Test